KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
KHIMAIRA vimeokanal
https://vimeo.com/showcase/9513262
https://vimeo.com/showcase/7929173
Tillgänglighet: Ingång utan trappor från Närkesgatan 2
föranmälan här
Onsdag 20 mars
Vokalkvartetten FOX
Ordet
Casey Moir
Catharina Backman
Girilal Baars
Yann le Nestour
FOX utforskar röstens gränser och möjligheter, bland annat i det nya verket Ordet av Catharina Backman.
Vitt brus och joddel, pladder och skör stämsång blandas i improvisationer och vokala utflykter.
Onsdag 3 april
Anna Christensson piano, spelar Bach Wohltepmperiertes klavier, del 1
Das wohltemperierte Klavier, är en samling solostycken för klaverinstrument komponerade av Johann Sebastian Bach. Han gav ursprungligen denna titel till en bok med preludier och fugor i alla de 24 olika tonarterna(12 dur- och 12 molltonarter). Boken kom ut 1722, och skulle enligt tillägnan vara till nytta för musikalisk ungdom med önskan att fortbilda sig, i synnerhet för dem som redan uppnått viss skicklighet. Bach sammanställde senare ännu en bok med liknande innehåll, som kom ut 1744, men den hette bara "Tjugofyra preludier och fugor". De båda verken anses numera tillsammans utgöra "Det vältempererade klaveret", och benämnes Bok I och BokII. (Wikipedia)
Anna Christensson spelar idag Bok I.
Onsdag 26 juni
Vad är ett piano?
Tillsammans i Trio Colette vill vi utforska vad ett piano är. Som instrument, som representant för något, som idé, som material, och som det som fört oss samman.
Vi är alla tre pianister. Pianister som spelat all sorts musik. Pianister som undervisat, pianister som improviserat, kompat, spelat efter noter. Vi är alla tre pianister, men har också valt olika vägar, i både uttryck och arbetssätt. Våra vägar har korsats på olika vis sedan 90-talet och fram till i höstas hade vi aldrig tidigare samarbetat.
Under vårt residens på Khimaira kommer vi att spela nyskriven, äldre och improviserad musik för piano, dragspel, cittra och objekt.
Trio Colette består av Karin Johansson, Ida Lundén, Sara Sjödahl Callersten.
Trion har lånat sitt namn av pianisten Colette Maze som gick bort i november 2023, 109 år gammal, och som in i det sista spelade piano varje dag.
https://sarasjodahl.com
https://www.idalunden.se
https://www.instagram.com/karinjohanssonpiano?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Fredag 16 februari
Trio: Mikael Augustsson bandoneon, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas.
Gäster:
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal fioler
Kagel, Beethoven, Augustsson m fl - ett ljudligt collage där vi dyker in i och ut ur musikens emotionella beståndsdelar både i komponerad och improviserad form - tillsammans och var för sig.
Torsdagen 28 mars
Susana Santos Silva - trumpet
David Stackenäs - guitar
Kansan Torbjörn Zetterberg - double bass
Kjell Nordeson - drums
a new quartet of four musicians that have the whole world as a score.
put together by the works of curiosity.
the music source, all and everything.
outcome, unknown.
but, if you lend us your ears, magic will happen.
Söndag 21 april
Lipparella kvartett - Hauer och Cage - tidig musik från 1948Kerstin Frödin blockflöjter
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamba
Peter Söderberg luta/teorb
Musik av John Cage och Josef Matthias Hauer, helt olika musikaliska världar möts under samma tidsperiod och tycks trivas mycket bra ihop!
Josef Matthias Hauer och John Cage kan framstå som varandras motpoler i estetiskt hänseende. Hauer höll under den senare fasen i sitt skapade fast vid samma kompositionsmetod, där de tolv tonerna utgjorde musikens centrala innehåll. För Cage däremot kunde alla sorters ljud kunde ingå i musiken, och han uppfann ständigt nya principer för sitt komponerande.
Men det finns anknytningspunkter i musiken hos de båda från slutet av 1940-talet, som vi har valt ut till detta program. Det handlar om en långt driven reduktion av de musikaliska medlen. Det tar sig visserligen helt olika uttryck i verken hos Hauer och Cage, men kanske också vittnar om ett visst släktskap.
I Josef Matthias Hauers korta Tolvtonsspel, som han så gott som dagligen komponerar under sina sista två decennier, har musiken berövats nästan alla traditionella variabler som klangfärg, dynamik, rytmik, och enbart en förändring av det tonala innehållet återstår. I motsats till Arnold Schönberg, som vid samma tid och plats (Wien) också kommer fram till ett kompositionssystem med tolv toner, klipper Hauer av alla band till den senromantiska traditionen, och föregriper i stället bland annat den amerikanska minimalismen.
John Cage hade redan på 1930-talet skapat experimentell slagverksmusik med okonventionella klangkällor. Men en rad verk från slutet av 1940-talet har ett mer traditionellt tonspråk, som också står i stark kontrast till den musik byggd på slumpvalsmetoder som kommer bara några år senare. I de sena 1940-talsverken använder sig Cage av små musikaliska celler, det kan vara ackord eller melodiska fragment, som ständigt återkommer i nya kombinationer. Även om beståndsdelarna i sig anknyter till skilda traditioner har de här inte längre någon vanlig harmonisk funktion.
Också formspråket är okonventionellt och bygger på rytmiska serier. Dessa ligger till grund även för de koreografier som verken i vissa fall skrevs till.
Lördag 4 maj
Duo Jonny Axelsson slagverk och Ivo Nilsson trombon
Axelsson & Nilsson-duo framför musik som tillkommit i samband med deras turnéer i österled till bla. Mongoliet, Ukraina och Uzbekistan. ”Pendulum” komponerade den ukrainske tonsättaren Alexsander Shchetynsky efter att duon gästspelade vid festivalen Two Days and Two Nights i Odessa 2002. I ”Un voyageur” har tonsättaren Farangis Nurulla Khoja från Tadjikistan hämtat inspiration från romanen ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino som hon komponerade för duon 2018. Avslutningsvis presenterar dom var sitt eget verk som framförs i form av ett flätverk.
Söndag 9 juni
Ivonne Fuchs, Jonny Axelsson, Eva Ström, Ylva Q Arkvik, Paulina Sundin
Jag såg ett träd
Sångcykeln ”Jag såg ett träd” är baserad på dikter ur Eva Ströms senaste diktsamling med samma namn och framförs för första gången i sin helhet på Khimaira
Verket är skrivet för mezzosopran, slagverk och elektroakustisk musik (EAM) av tonsättarna Ylva Q Arkvik och Paulina Sundin som båda avlagt en doktorsexamen (PhD) i England. Arkvik och Sundin började kompositionsutbildningen på KMH samtidigt år 1993 och har de senaste åren börjat komponera tillsammans.
Denna sångcykel består av fem tonsatta dikter som framförs av mezzosopranen Ivonne Fuchs och slagverkaren Jonny Axelsson. Författaren Eva Ström medverkar och läser en sjätte dikt.
Missa inte detta uruppförande!