KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
KHIMAIRA vimeokanal
https://vimeo.com/showcase/9513262
https://vimeo.com/showcase/7929173
Tillgänglighet: Ingång utan trappor från Närkesgatan 2
föranmälan här
COUNTERPOINTING at Tegen2 and KHIMAIRA 14-17 januari 2022
Installation och filmer Lisskulla Moltke-Hoff
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal violiner
Visuell och musikalisk kontrapunkt är ett större samarbetsprojekt mellan konstnären Lisskulla Moltke-Hoff och musikerna Anna Lindal, Katt Hernandez och Biliana Voutchkova. På grund av den rådande situationen ersätts Biliana Voutchkova vid dessa framträdanden av Eva Lindal, violinist.
Vid projektets början för två år sedan använde sig Lisskulla Moltke Hoff av frågor till I Ching (Förvandlingarnas bok) inför det interdisciplinära arbete som gruppen stod inför. I Ching är det äldsta verket i kinesisk klassisk litteratur och i sin nuvarande form härstammar det från 200-talet f Kr. Boken baseras på principen att människan och den kosmiska och jordiska miljön utgör en växelverkande enhet, ett centralt verk i daoistisk och konfuciansk filosofi och används som en allmän visdomsbok. I Ching har som filosofisk visdomsbok attraherat både psykoanalytiker, författare, musiker och konstnärer. Boken erbjuder metoder för utforskandet av komposition, improvisation, slump och rörelse. Carl Jung använde I Ching som metod för att utforska det omedvetna och John Cage använde den som kompositionsmetod under större delen av sitt liv. Lisskulla Moltke-Hoff har använt I Ching som ett orakel utifrån frågor som varje deltagare i gruppen ställt. Tio hexagram (sexhörningar) utgör svaren till dessa frågor och bildar utgångspunkt för den visuella delen av samarbetet. Partituren har skapats utifrån lager av filmer, bilder och performances från Lisskullas tidigare arbeten. Musikerna relaterar till bilderna som ett rumsligt partitur som i en improvisatorisk akt ersätter den traditionella notskriften. Detta gäller också skulpturen Estela och filmen Svavel.
Kontrapunkt är en musikalisk teknik för att skapa mångstämmighet (polyfoni) genom att sätta samman flera helt självständiga stämmor. Den bygger ofta på att varje stämma har sin egen linje, sin röst, sitt uttryck. I det här konstnärliga projektet bildar det visuella också ett eget parti som bjuder motstånd och ger avstamp för de musikaliska stämmorna för att bilda en polyfoni. Musikerna skapar distinkta egna stämmor, samtidigt som de lyssnar in helheten - med varandra, bilderna och rummet.
Genom användandet av I Ching tillåts Lisskulla Moltke-Hoff gå tillbaka i sin konstnärliga praktik som sträcker sig över fem decennier. Med material som film, fotografi, textil, måleri och installation – utövar hon nu tvärkonstnärliga projekt i samarbete med musiker och dansare till en flerstämmig storyboard som i rummet formar ett abstrakt bildlandskap, och som avstamp för nya musikaliska tolkningar.
För de medverkande konstnärerna och musikerna i Counterpointing agerar Cages användande av I Ching som inspiration i en konstnärlig process där det improvisatoriska står i centrum för genererandet av bilder och musik. Lisskulla Moltke-Hoffs bilder skapar en installation i rummet, men fungerar samtidigt som abstrakta partitur vilka musikerna läser av. De rör sig fritt i rummet och skapar musik utifrån de mönster, rytmer och fraseringar som bilderna genererar, eller bjuder kontrapunktiskt motstånd genom att gå emot impulser och former som finns i bilderna. I Counterpointing skapas så en dialog mellan det visuella och det musikaliska, där de fyra individuella medverkande stämmorna blir en sammanbunden helhet.
Den visuella delen av utställningen:
Hexagrammen - partitur
Svavel - film
Estela - en spelbar skulptur
Och en serie långa tuschteckningar, skisser på rispapper, som fungerar som mer traditionella partitur. (Visas på KHIMAIRA 17 januari kl 19 och 20)
Måndag 17 januari kl 19 och kl 20 genomför vi två konserter på KHIMAIRA på Sofiagatan 1, Lisskulla Moltke-Hoff ställer ut tuschteckningar, skisser, som musikerna tolkar.
Ett annorlunda material och rum än på TEGEN2.
February 7th Installation open to the public from 18-21.45
During spring 2022 KHIMAIRA offers 5 mini-residencies to five chosen musicians during 3-4 days.
They each one, in turn, gets to chose a collaborator to jointly create a mini project that gets a public presentation at KHIMAIRA.
The first pair:
ELLEN ARKBRO musician and
MAREIKE LEE visual artist
https://www.ellenarkbro.com
20 februari Konsertföreställing
I en serie på 5 miniresidenser bjuds musiker in till källaren Khimaira att under 3-4 dagar samarbeta och experimentera med någon som de själva bjuder in. Tanken är att vi behöver komma ut ur pandemibubblan och möta varandra i nyfikenhet och lust igen.
Här bjöd Johan Arrias, saxofonist och klarinettist in Helene Berg, VJ som arbetar med animation och rörlig grafik.
Johan Arrias beskriver att han i Helene Bergs animerade verk har upplevt ett slags abstrakt solo-musik för ögat som kommunicerar med hans egen solo-musik för örat – ett slags ”gestalter” – sammansättningar av olika rörelser och texturer som antar ett "vara". Nu vill de tillsammans undersöka hur deras uttryck kan relatera till varandra i en duett mellan två medier/dimensioner/rörelser och utforska mötet av sina visuella respektive ljudande stämmor live.
https://johanarrias.se/about.html
https://www.createmotion.se/index.html
KHIMAIRA MINIRESIDENSER våren 2022
I en serie på 5 miniresidenser bjuds musiker in till källaren Khimaira att under 3-4 dagar samarbeta och experimentera med någon som de själva bjuder in. Tanken är att vi behöver komma ut ur pandemibubblan och möta varandra i nyfikenhet och lust igen.
The following residentials perform during spring at KHIMAIRA
#1
7 Februari installation 18-22
ELLEN ARKBROcomposer and musician and
MAREIKE LEE visual artist
#2
20 Februari kl 17
JOHAN ARRIAS musiker
HELENE BERG filmare VJ
"Jag har i Helene Bergs animerade verk upplevt ett slags abstrakt solo-musik för ögat som jag tycker kommunicerar med min egen solo-musik för örat – ett slags ”gestalter” – sammansättningar av olika rörelser och texturer som antar ett "vara". Nu vill vi tillsammans undersöka hur våra två medier och uttryck kan relatera till varandra i en duett mellan två medier/dimensioner/rörelser och utforska mötet av våra visuella respektive ljudande stämmor live"
#3
20 Mars kl 19
MATS GUSTAFSSON musiker
JOHAN JÖNSON poet
Mats Gustafsson och Johan Jönson möts för första gången och ordljud spelar mot saxofonersfrasering.
Densiteter flyttas fram och åter. Och förändras.Tystnader uppstår. Friktion. Icketoneroch språkröst. Och annan tystnad. Semantik och inte. Och kanske omvänt. Man vet inte. Nej. Att det sker i stundens förbipasserande vind.
#4
3 April kl 19
IDA LUNDÉN composer musician and
SOFIA STRENSTRÖM author
Akustiska instrument som försöker låta som nattfjärilar, Gaby Stenbergs insekts-mellotron, en romanfigur med särskilt intresse för insekters ljud.
Ett tredelat spår som utforskas vidare i författaren Sofia Stenströms och tonsättaren Ida Lundéns samarbete på Khimaira.
#5
20 May kl 19
KARIN HELLQVIST musician
KATT HERNANDEZ musician and composer
Karin Hellqvist and Katt Hernandez are both profiled Stockholm violinists, navigating the experimental terrain of new and improvised music. Yet, their creative paths have so far not crossed.During their residency at Khimaira, each violinist will create a sonic portrait of the other, with inspiration from field recording practices, interviews and studies of each other’s archives. What happens when one fellow colleague draws a portrait of the embodied performance patterns,material language and tacit knowledge of the other?
Onsdag 20 mars
Vokalkvartetten FOX
Ordet
Casey Moir
Catharina Backman
Girilal Baars
Yann le Nestour
FOX utforskar röstens gränser och möjligheter, bland annat i det nya verket Ordet av Catharina Backman.
Vitt brus och joddel, pladder och skör stämsång blandas i improvisationer och vokala utflykter.
Onsdag 3 april
Anna Christensson piano, spelar Bach Wohltepmperiertes klavier, del 1
Das wohltemperierte Klavier, är en samling solostycken för klaverinstrument komponerade av Johann Sebastian Bach. Han gav ursprungligen denna titel till en bok med preludier och fugor i alla de 24 olika tonarterna(12 dur- och 12 molltonarter). Boken kom ut 1722, och skulle enligt tillägnan vara till nytta för musikalisk ungdom med önskan att fortbilda sig, i synnerhet för dem som redan uppnått viss skicklighet. Bach sammanställde senare ännu en bok med liknande innehåll, som kom ut 1744, men den hette bara "Tjugofyra preludier och fugor". De båda verken anses numera tillsammans utgöra "Det vältempererade klaveret", och benämnes Bok I och BokII. (Wikipedia)
Anna Christensson spelar idag Bok I.
Onsdag 26 juni
Vad är ett piano?
Tillsammans i Trio Colette vill vi utforska vad ett piano är. Som instrument, som representant för något, som idé, som material, och som det som fört oss samman.
Vi är alla tre pianister. Pianister som spelat all sorts musik. Pianister som undervisat, pianister som improviserat, kompat, spelat efter noter. Vi är alla tre pianister, men har också valt olika vägar, i både uttryck och arbetssätt. Våra vägar har korsats på olika vis sedan 90-talet och fram till i höstas hade vi aldrig tidigare samarbetat.
Under vårt residens på Khimaira kommer vi att spela nyskriven, äldre och improviserad musik för piano, dragspel, cittra och objekt.
Trio Colette består av Karin Johansson, Ida Lundén, Sara Sjödahl Callersten.
Trion har lånat sitt namn av pianisten Colette Maze som gick bort i november 2023, 109 år gammal, och som in i det sista spelade piano varje dag.
https://sarasjodahl.com
https://www.idalunden.se
https://www.instagram.com/karinjohanssonpiano?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Fredag 16 februari
Trio: Mikael Augustsson bandoneon, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas.
Gäster:
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal fioler
Kagel, Beethoven, Augustsson m fl - ett ljudligt collage där vi dyker in i och ut ur musikens emotionella beståndsdelar både i komponerad och improviserad form - tillsammans och var för sig.
Torsdagen 28 mars
Susana Santos Silva - trumpet
David Stackenäs - guitar
Kansan Torbjörn Zetterberg - double bass
Kjell Nordeson - drums
a new quartet of four musicians that have the whole world as a score.
put together by the works of curiosity.
the music source, all and everything.
outcome, unknown.
but, if you lend us your ears, magic will happen.
Söndag 21 april
Lipparella kvartett - Hauer och Cage - tidig musik från 1948Kerstin Frödin blockflöjter
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamba
Peter Söderberg luta/teorb
Musik av John Cage och Josef Matthias Hauer, helt olika musikaliska världar möts under samma tidsperiod och tycks trivas mycket bra ihop!
Josef Matthias Hauer och John Cage kan framstå som varandras motpoler i estetiskt hänseende. Hauer höll under den senare fasen i sitt skapade fast vid samma kompositionsmetod, där de tolv tonerna utgjorde musikens centrala innehåll. För Cage däremot kunde alla sorters ljud kunde ingå i musiken, och han uppfann ständigt nya principer för sitt komponerande.
Men det finns anknytningspunkter i musiken hos de båda från slutet av 1940-talet, som vi har valt ut till detta program. Det handlar om en långt driven reduktion av de musikaliska medlen. Det tar sig visserligen helt olika uttryck i verken hos Hauer och Cage, men kanske också vittnar om ett visst släktskap.
I Josef Matthias Hauers korta Tolvtonsspel, som han så gott som dagligen komponerar under sina sista två decennier, har musiken berövats nästan alla traditionella variabler som klangfärg, dynamik, rytmik, och enbart en förändring av det tonala innehållet återstår. I motsats till Arnold Schönberg, som vid samma tid och plats (Wien) också kommer fram till ett kompositionssystem med tolv toner, klipper Hauer av alla band till den senromantiska traditionen, och föregriper i stället bland annat den amerikanska minimalismen.
John Cage hade redan på 1930-talet skapat experimentell slagverksmusik med okonventionella klangkällor. Men en rad verk från slutet av 1940-talet har ett mer traditionellt tonspråk, som också står i stark kontrast till den musik byggd på slumpvalsmetoder som kommer bara några år senare. I de sena 1940-talsverken använder sig Cage av små musikaliska celler, det kan vara ackord eller melodiska fragment, som ständigt återkommer i nya kombinationer. Även om beståndsdelarna i sig anknyter till skilda traditioner har de här inte längre någon vanlig harmonisk funktion.
Också formspråket är okonventionellt och bygger på rytmiska serier. Dessa ligger till grund även för de koreografier som verken i vissa fall skrevs till.
Lördag 4 maj
Duo Jonny Axelsson slagverk och Ivo Nilsson trombon
Axelsson & Nilsson-duo framför musik som tillkommit i samband med deras turnéer i österled till bla. Mongoliet, Ukraina och Uzbekistan. ”Pendulum” komponerade den ukrainske tonsättaren Alexsander Shchetynsky efter att duon gästspelade vid festivalen Two Days and Two Nights i Odessa 2002. I ”Un voyageur” har tonsättaren Farangis Nurulla Khoja från Tadjikistan hämtat inspiration från romanen ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino som hon komponerade för duon 2018. Avslutningsvis presenterar dom var sitt eget verk som framförs i form av ett flätverk.
Söndag 9 juni
Ivonne Fuchs, Jonny Axelsson, Eva Ström, Ylva Q Arkvik, Paulina Sundin
Jag såg ett träd
Sångcykeln ”Jag såg ett träd” är baserad på dikter ur Eva Ströms senaste diktsamling med samma namn och framförs för första gången i sin helhet på Khimaira
Verket är skrivet för mezzosopran, slagverk och elektroakustisk musik (EAM) av tonsättarna Ylva Q Arkvik och Paulina Sundin som båda avlagt en doktorsexamen (PhD) i England. Arkvik och Sundin började kompositionsutbildningen på KMH samtidigt år 1993 och har de senaste åren börjat komponera tillsammans.
Denna sångcykel består av fem tonsatta dikter som framförs av mezzosopranen Ivonne Fuchs och slagverkaren Jonny Axelsson. Författaren Eva Ström medverkar och läser en sjätte dikt.
Missa inte detta uruppförande!