KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
KHIMAIRA vimeokanal
https://vimeo.com/showcase/9513262
https://vimeo.com/showcase/7929173
Tillgänglighet: Ingång utan trappor från Närkesgatan 2
föranmälan här
Söndag 19 January
Duo Eva Sidén & Cécile Rives
Program
Ylva Q Arkvik Shall I compare thee
Tebogo Monnakgotla Images lunaires
Ylva Skog Två tranströmersånger
Maria Lithell Flyg Kassandra´s aria
Eva Sidén Céleste (voice and electronics)
This program is based on a selection of works from a KVAST-Call for scores (spring 2019)
PAUS
INSIDE- process
Concert-installation
By Eva Sidén & Christian Rønn
This version of "Inside" is for two grand pianos (one prepared with special made objects), electronics and video. The electronic part, originally for 7 speakers, of the piece, is created with recordings from the Organ and the Grand Piano in the concert hall Studio Acusticum in Piteå, using a large array of microphones, capturing both the very near sounds as well as the reverberation from a long distance.
Additional mixing at EMS (Elektronmusikstudion, Center for Swedish electroacoustic music and sound-art) in Stockholm.
Video-footage from inside the instruments and concert hall have been manipulated and adopted into an accompanying visual-experience as a part of the installation. During our residency in Piteå in 2018, the word “Inside” became a more and more obvious theme; relating for different reasons and with different connotations, to Piteå as a city, the building that houses Studio Accusticum, as well as the instruments, and to our daily work harvesting sounds in the instruments.
Cécile Rives is a French singer living partly in Stockholm;
she is specialized in contemporary music and improvisation; she is also a stilts walker and trapeze artist and likes to mix singing and movement in unexpected poetic performances that arouse our curiosity.
www.cecilerives.com
Eva Sidén is a Swedish sound artist, composer, and pianist within the field of art music. She composes both instrumental and electroacoustic music as well as sound- and video-installations combined with performance. Her works contain both composition, performances, and room-spatialization with video and sound often in cross-artistic contexts.
Eva Sidén studied at the Royal Institute of Art in Stockholm, at Academy of Performing arts in Prague, Janáček-Academy of Performing arts in Brno and at StockholmUniversity.
Christian Rønn is a danish sound artist, composer, electronic music producer and performer. Studied Organ at The Royal Danish Academy of Music (DKDM) in Copenhagen and free playing has always been part of the output, as well as a great interest in textural transformation, feedback, and transcendence in general. As a composer, he works within the areas of electronics/electroacoustics, often combined with fixed composition and free playing. www.chrstianronn.dk
Måndag 27 januari
ISLAND ERROR
Island Error är en show som rör sig framåt på olika sätt medan stämningen sjunker och tillvaron blir svårare... dags att skruva på sig i stolen. Kanske bra att ta med sig en Pepsi cola.
Bengt gillar showen. Bert gillar showen. Jag vill också se den. Det blir kul att minnas om några år:
"Minns du showen?"
"Näe, jag minns ej. Eller jo... den med tjocka gitarren och gammal rivig sång. Ibland fångade den allt i livet som är existensiellt starkt."
"Den var punkigt absurd också. En textrad var såhär: 'There are too many potatoes, but no sauce'."
"Ja, fan vad kul. Showen verkade inspirerad av Jean-Michel Jarre... tycker jag."
"Island Error hette den... en egen ö i ett hav av kul."
https://www.islanderror.com
komposition, elgitarr & synt:
Zoran Dokic
komposition & sång:
Camilla Strandberg
koreografi & dans:
Siri Salminen
Söndag 24 maj
Sten Sandell solo at Khimaira
*
to listen to the image of a text
*
att lyssna på bilden av en text
sten sandell läsSjunger och språkspelar bokstavssånger till texter av inger christensen, gunnar ekelöf, bengt emil johnson, eva runefelt och åke hodell m.fl.
sten sandell readSings and languageplays
lettersongs to texts by inger christensen, gunnar ekelöf, bengt emil johnson, eva runefelt and åke hodell et. al.
stensandell.com
stensandell.bandcamp.com
Onsdag 20 mars
Vokalkvartetten FOX
Ordet
Casey Moir
Catharina Backman
Girilal Baars
Yann le Nestour
FOX utforskar röstens gränser och möjligheter, bland annat i det nya verket Ordet av Catharina Backman.
Vitt brus och joddel, pladder och skör stämsång blandas i improvisationer och vokala utflykter.
Onsdag 3 april
Anna Christensson piano, spelar Bach Wohltepmperiertes klavier, del 1
Das wohltemperierte Klavier, är en samling solostycken för klaverinstrument komponerade av Johann Sebastian Bach. Han gav ursprungligen denna titel till en bok med preludier och fugor i alla de 24 olika tonarterna(12 dur- och 12 molltonarter). Boken kom ut 1722, och skulle enligt tillägnan vara till nytta för musikalisk ungdom med önskan att fortbilda sig, i synnerhet för dem som redan uppnått viss skicklighet. Bach sammanställde senare ännu en bok med liknande innehåll, som kom ut 1744, men den hette bara "Tjugofyra preludier och fugor". De båda verken anses numera tillsammans utgöra "Det vältempererade klaveret", och benämnes Bok I och BokII. (Wikipedia)
Anna Christensson spelar idag Bok I.
Onsdag 26 juni
Vad är ett piano?
Tillsammans i Trio Colette vill vi utforska vad ett piano är. Som instrument, som representant för något, som idé, som material, och som det som fört oss samman.
Vi är alla tre pianister. Pianister som spelat all sorts musik. Pianister som undervisat, pianister som improviserat, kompat, spelat efter noter. Vi är alla tre pianister, men har också valt olika vägar, i både uttryck och arbetssätt. Våra vägar har korsats på olika vis sedan 90-talet och fram till i höstas hade vi aldrig tidigare samarbetat.
Under vårt residens på Khimaira kommer vi att spela nyskriven, äldre och improviserad musik för piano, dragspel, cittra och objekt.
Trio Colette består av Karin Johansson, Ida Lundén, Sara Sjödahl Callersten.
Trion har lånat sitt namn av pianisten Colette Maze som gick bort i november 2023, 109 år gammal, och som in i det sista spelade piano varje dag.
https://sarasjodahl.com
https://www.idalunden.se
https://www.instagram.com/karinjohanssonpiano?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Fredag 16 februari
Trio: Mikael Augustsson bandoneon, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas.
Gäster:
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal fioler
Kagel, Beethoven, Augustsson m fl - ett ljudligt collage där vi dyker in i och ut ur musikens emotionella beståndsdelar både i komponerad och improviserad form - tillsammans och var för sig.
Torsdagen 28 mars
Susana Santos Silva - trumpet
David Stackenäs - guitar
Kansan Torbjörn Zetterberg - double bass
Kjell Nordeson - drums
a new quartet of four musicians that have the whole world as a score.
put together by the works of curiosity.
the music source, all and everything.
outcome, unknown.
but, if you lend us your ears, magic will happen.
Söndag 21 april
Lipparella kvartett - Hauer och Cage - tidig musik från 1948Kerstin Frödin blockflöjter
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamba
Peter Söderberg luta/teorb
Musik av John Cage och Josef Matthias Hauer, helt olika musikaliska världar möts under samma tidsperiod och tycks trivas mycket bra ihop!
Josef Matthias Hauer och John Cage kan framstå som varandras motpoler i estetiskt hänseende. Hauer höll under den senare fasen i sitt skapade fast vid samma kompositionsmetod, där de tolv tonerna utgjorde musikens centrala innehåll. För Cage däremot kunde alla sorters ljud kunde ingå i musiken, och han uppfann ständigt nya principer för sitt komponerande.
Men det finns anknytningspunkter i musiken hos de båda från slutet av 1940-talet, som vi har valt ut till detta program. Det handlar om en långt driven reduktion av de musikaliska medlen. Det tar sig visserligen helt olika uttryck i verken hos Hauer och Cage, men kanske också vittnar om ett visst släktskap.
I Josef Matthias Hauers korta Tolvtonsspel, som han så gott som dagligen komponerar under sina sista två decennier, har musiken berövats nästan alla traditionella variabler som klangfärg, dynamik, rytmik, och enbart en förändring av det tonala innehållet återstår. I motsats till Arnold Schönberg, som vid samma tid och plats (Wien) också kommer fram till ett kompositionssystem med tolv toner, klipper Hauer av alla band till den senromantiska traditionen, och föregriper i stället bland annat den amerikanska minimalismen.
John Cage hade redan på 1930-talet skapat experimentell slagverksmusik med okonventionella klangkällor. Men en rad verk från slutet av 1940-talet har ett mer traditionellt tonspråk, som också står i stark kontrast till den musik byggd på slumpvalsmetoder som kommer bara några år senare. I de sena 1940-talsverken använder sig Cage av små musikaliska celler, det kan vara ackord eller melodiska fragment, som ständigt återkommer i nya kombinationer. Även om beståndsdelarna i sig anknyter till skilda traditioner har de här inte längre någon vanlig harmonisk funktion.
Också formspråket är okonventionellt och bygger på rytmiska serier. Dessa ligger till grund även för de koreografier som verken i vissa fall skrevs till.
Lördag 4 maj
Duo Jonny Axelsson slagverk och Ivo Nilsson trombon
Axelsson & Nilsson-duo framför musik som tillkommit i samband med deras turnéer i österled till bla. Mongoliet, Ukraina och Uzbekistan. ”Pendulum” komponerade den ukrainske tonsättaren Alexsander Shchetynsky efter att duon gästspelade vid festivalen Two Days and Two Nights i Odessa 2002. I ”Un voyageur” har tonsättaren Farangis Nurulla Khoja från Tadjikistan hämtat inspiration från romanen ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino som hon komponerade för duon 2018. Avslutningsvis presenterar dom var sitt eget verk som framförs i form av ett flätverk.
Söndag 9 juni
Ivonne Fuchs, Jonny Axelsson, Eva Ström, Ylva Q Arkvik, Paulina Sundin
Jag såg ett träd
Sångcykeln ”Jag såg ett träd” är baserad på dikter ur Eva Ströms senaste diktsamling med samma namn och framförs för första gången i sin helhet på Khimaira
Verket är skrivet för mezzosopran, slagverk och elektroakustisk musik (EAM) av tonsättarna Ylva Q Arkvik och Paulina Sundin som båda avlagt en doktorsexamen (PhD) i England. Arkvik och Sundin började kompositionsutbildningen på KMH samtidigt år 1993 och har de senaste åren börjat komponera tillsammans.
Denna sångcykel består av fem tonsatta dikter som framförs av mezzosopranen Ivonne Fuchs och slagverkaren Jonny Axelsson. Författaren Eva Ström medverkar och läser en sjätte dikt.
Missa inte detta uruppförande!