arkiv 2019

Söndagen 28 april 2019

Dubbelpianister

Harald Svensson och Arne Forsén är två profiler inom svensk jazz och fri improvisation som i Khimairas källare med dess tvenne flyglar för första gången möts i samspel. Kvällen bjuder både på solo och duospel, i en bred palett av musikaliska äventyr.

Pianisten och kompositören Harald Svensson kan beskrivas som ”Avantgardist i själen, med hjärta i barocken, 1900-talets konstmusik och den fria improvisationen.”

  Sedan debuten med jazzgruppen EGBA och med trombonisten Eje Thelin i mitten av 70-talet är han etablerad som en av landets ledande improvisatörer på sitt instrument. Han har spelat funk med Nils Landgren och reggae med Peps Blodsband, ackompanjerat körer, spelmän, vissångare och operasångare.

  Ledare för musikgrupperna Priming Orchestra, SSS (Staffan Svensson, Isabel Sörling, Harald Svensson), Trio HaraNinAnna (Harald Svensson, Nina de Heney, Anna Lund)

  Kompositör till ett flertal dansföreställningar för dansaren och koreografen Carmen Olsson.

Har komponerat jazz- och körmusik samt beställningsverket Hue för slagverksensemblen Kroumata.

 

Arne Forsén är en musiker med en sällsynt spännvidd i sitt konstnärskap och har sedan tidigt 80-tal haft en egen profil inom jazz och fri improvisation. I gruppen BRUS TRIO utmanades jazzens konventioner och gruppen samarbetade med svenska och internationella storheter som Roscoe Mitchell, John Thcicai, Roland Keijer och Pia Olby. Den fria improvisationen lockade och ledde fram till turnéer med bland annat Paul Lovens, Phil Minton och Harri Sjöström.

  En annan sida hos Forsén är intresset för svensk folkmusik och han har spelat med svenska traditionella spelmän och sångerskor. För någon månad sedan släpptes hans soloalbum ”Visa från Dorotea” med fokus på folkmusik. DN skrev förtjust: "Visst är det svårt att undvika referenser till klassiska "Jazz på svenska", men Forsén viker med den mästerliga "Visa från Dorotea" ändå av på en alldeles egen stig. (...) Jag tänker det tar ett liv att uppnå känsligheten han har i fingrarna." (Magnus Säll, DN mars 2019)

  Forsén har även dykt ner i den västafrikanska mandinkamusiken i ett samarbete med koramästaren Jali Alagi MBye från Gambia, ett samarbete som fick ett plötsligt avslut p g a av MBye´s plötsliga bortgång i december förra året.

Söndagen 19 maj

THE HIDDEN MUSIC OF SOFIA G - möt verk av den hitintills okända tonsättaren Sofia G.

Eva Lindal violin och Virgo Dzurinko piano möts i en föreställning om den fram tills nu okända 1900tals- musikern och kompositören Sofia G. Genom en tillfällighet så upptäcktes hennes musik och duon kommer i kvällens föreställning att presentera verk för violin och piano med reflektioner kring Sofias liv och konstnärskap. Hennes musik är radikal och banbrytande men spelades aldrig offentligt eftersom hon var kvinna och p.g.a. historiska händelser under tidigt 1900- tal.
Virg Dzurinko, piano, lever och verkar i New York
Eva Lindal, violin, har samarbetat återkommande med Virg under två decennier.
Med stöd av Konstnärsnämnden och Statens Musikverk

Söndagen 28 juli

We are delighted to have the Brooklyn-based composer and multi-instrumentalist Adrian Knight playing his solo piano piece ‘Obsessions’ (2016). This is the first time- ‘Obsessions’ is being played in Sweden and by Knight himself. Then, we have aesthetician, artist and musician Andreas Hiroui Larsson performing his new interdisciplinary piece ‘Seduced by (a) last year’ (2019), together with artist Johanna Arve and musician Johan Jutterström


Fredag 25 oktober 

PRE-PIAZZOLLA och PRIMA DIVA

Johan Graden, piano & orgel
Per Texas Johansson, basklarinett
Mikael Augustsson, bandoneón

Kerstin Avemo. sång

Med den ovanliga trion bandoneón, basklarinett och piano/tramporgel, ger sig Mikael Augustsson, Per Texas Johansson och Johan Graden ut för att söka efter Astor Piazzollas rötter i konstmusiken - på sitt sätt. De tre musikerna, med sina bakgrunder inom jazz, tango och klassisk musik, möts här i improvisationen. Materialet är hämtat från några av 1900-talets främsta tonsättare, Bela Bartók, Igor Stravinskij och Lili Boulanger, för att nämna några.
Det är ett ambitiöst projekt som söker broarna mellan kompositörernas personligheter, och samtidigt försöker överbrygga genrerna.
Prima-Diva
Liksom i första akten prioriteras frihet. Här tolkas repertoar ur en operasångerskas portfolio. Respekten för traditionen har helt åsidosatts, alla ”måsten” har lämnats till återvinningsstationen, men respekten för musiken och uttrycket finns kvar. Musik av Arnold Schönberg, Erik Satie, Kurt Weill, Rammstein mfl

SÖNDAG 27 oktober 

Time to wait
Perverst nog ställda inför en möjlig gemenskap - via negativa, som formas av ett - slut på allt.
En gemenskap som inte på något sätt är enkel. Känslan av att vi måste skynda oss att sakta in än viktigare att problematisera. Punkter, trådar och skärvor. Att tyda och reparera. Det finns grejer som inte är trasiga att vara med. Göromål som förenar genom annat än förestundande död.
Spelandet öppnar mot en annan tidslighet som det manifesta uttrycket vittnar om som komposition. Ett sysslande lyssnande med det som aldrig kommer att bli färdigt. En tid att vänta.
Anna Lindal: vl, pi.
Marcus Doverud: ss, ts, tr.
Julia Benon: rumslig gestaltning.
John Swedenmark: recitation, reflektion.

Edit Södergran
Scherzo

Stjärnor däruppe otvetydigt klara, mitt hjärta på
jorden, det otvetydigt klara.
Praktfulla stjärnenatt, vi äro ett.
sitter jag icke darrande på en lina av stjärnor...som
kunde den brista?
Tid, är det du, sömniga avgrund, som gäspande gäckar
mig?
Fara för tröttnande danserskefötter,
fara för slappnande klätterskearmar,
fara för våghalsat utspända pärlband.
Tid - förgås!
Varje stjärna blinkar mig i ansiktet, jag är du!
Varje stjärna kysser mig på munnen: dröj hos mig!
Stjärnorna sluta en ring kring mig, närmare, närmare,
hela min överkropp inne i stjärndunst.
Vad gör jag därinne? Gråter jag?
Aftonen drömmer. Havskonungen dricker ur musslan
en skål.
Ingen skall röra sig. Men danserskan stige
fram på midnattstår
och falle på knä och sträcke ut armen
och kysse den sköne.

Fredag 6 december

Kontratraditionell hjulbordskonsert med ljusshow! Experimentella hjulsånger, Stilla Natt och ljudkonst!

Glögg + vin utan socker! Pepparkakor och chili!

Kontaktmickar och pianosträngar - blås i flaskor. Och tango!


Eva Lindal, Mikael Augustsson, Anna Lindal - alla möjliga instrument! Och lite bandoneon och fioler.

Måndagen 13 maj

Ensemble MA, Aris Fioretos, Alexandra Zetterström Büchel - NELLY SACHS

Musik av Ivo Nilsson och Håkan Larsson. 

Ivo Nilsson                        "Matematik à la Satane" (2019 uruppf.)för röst och ensemble text ur ett brev av Nelly Sachs

 Aris Fioretos                     Reflektion

Håkan Larsson                "I den blå Kristallen" för flöjt och fiol (2003). 

Aris Fioretos                     Reflektion

Ivo Nilsson                       "Lunaria"  för sopran och ensemble (2008).

texter ur Kosmokomik av Italo Calvino   

Ensemble MA under ledning av Staffan Larson

Sopran: Alexandra Büchel

Flöjt: Peter Fridholm

Klarinett: Boa Pettersson

Piano: Love Derwinger

Violin: Eva Lindal

Cello: Chrichan Larson

Söndagen 5 maj 2019

MUSIC IN DISORDER med Klas Nevrin, Ricard Österstam, Katt Hernandez, Vilhelm Bromander, Anna Lindal

Efter 3 år i forskningsprojektet "Music in Disorder" - om kollektiv improivsation - ger vi vår "första" konsert utanför projektet. Fem spelsugna och sammansvetsade musiker på grönbete!
Projektet finns presenterat på:
https://musicindisorder.se


Klas Nevrin keyboards
Ricard Österstam trummor
Katt Hernandez violin
Vilhelm Bromander kontrabas
Anna Lindal violin


Rhizom - En icke-hierarkisk struktur av begrepp som fortplantar sig i alla riktningar och inbjuder till en mångfald användningssätt, omfunktioneringar och ympningar." „
(Helena Mattsson och Sven-Olov Wallenstein ur "Deleuze och mångfaldens veck”)



Onsdagen 28 augusti 

Sthlm svaga plays jazz music from the post-bop and freejazz tradition through the conceptually determined condition of playing very low-dynamically.
We will be playing Carla Bley's piece Bells and Whistles as well as a few other original tunes!
Sthlm svaga consists of:
Andreas Hiroui Larsson - Drums
Elsa Bergman - Bass
Gustav Rådström - Saxophone
Johan Jutterström - Saxophone
Linda Oláh - Voice
Niklas Barnö - Trumpet
Rasmus Borg - Piano

Söndagen 2 juni

FÖRSTA FRAMFÖRANDE av ett nytt specialkomponerat stycke av CARLA BLEY för STHLM SVAGA "Bells and Whistles"

Carol Liebowitz (New York) och Birgitta Flick (Berlin) har release för sin skiva "Malita Malika"

Carol Liebowitz, Birgitta Flick, Eva Lindal och Anna Lindal spelar  

Sön. 2 juni uruppför Sthlm svaga stycket Bells and Whistles som den amerikanska pianisten och kompositören Carla Bley komponerat. Innan Sthlm svagas konsert har Carol Liebowitz (New York) och Birgitta Flick (Berlin) releasekonsert för sin skiva Malita Malika och så spelar de ett set som kvartett tillsammans med Anna Lindal och Eva Lindal. Konserterna sker på Khimaira (Sofiagatan 1)

18:00 Carol Liebowitz -piano/sång, Birgitta Flick -tenorsaxofon -releasekonsert för Malita Malika
18:45 Carol Liebowitz - piano/sång, Brigitta Flick - tenorsaxofon, Anna Lindal - fiol, Eva Lindal -fiol
20:00 Sthlm svaga uruppför Bells and Whistles av Carla Bley

18:00
Release konsert på Khimaira för CDn Malita Malika:
med Carol Liebowitz, New York piano/sång och Birgitta Flick, Berlin tenorsax
som spelar eget material blandat med fri impro. https://soundcloud.com/birgittaflick/52-song.

18:45
Birgitta Flick och Carol Liebowitz möter Anna Lindal och Eva Lindal!
Tre duos blir ikväll en kvartett: en efterlängtad återträff på Khimaira.
Birgitta Flick tenorsax
Anna Lindal violin
Eva Lindal violin/viola
Carol Liebowitz piano

20:00
Sthlm svaga uruppför det nyskrivna stycket Bells and Whistles av den amerikanska pianisten och kompositören Carla Bley.
Sthlm svaga spelar jazzmusik från post-bop och frijazz traditionen med ett konceptuellt förhållande till dynamik -vi spelar uteslutande ljudsvagt.
Ensemblen består av:
Andreas Hiroui Larsson - trummor
Elsa Bergman - bas
Gustav Rådström - saxofon
Johan Jutterström - saxofon
Linda Oláh - röst
Niklas Barnö - trumpet
Rasmus Borg - piano

Carla Bley:
http://www.wattxtrawatt.com/
Sthlm svaga:
https://youtu.be/lCfrrHNn0FU
https://soundcloud.com/johan-jutterstrom/sthlm-svaga-live-at-bangen-jazz-blues-festival-june-29-2018/s-PRoVl
https://soundcloud.com/johan-jutterstrom/sets/sthlm-svaga-live-at-khimaira/s-MC6wK
(Samarbetet med Carla Bley sker genom stöd av Kulturrådet.)



Söndag 3 november 

Viva Black feat. Gretli & Heidi uruppför musik av Mirjam Tally och Jan Levander
Viva Black feat. Gretli & Heidi är ett unikt samarbete mellan trion Viva Black (Filip Augustson-bas, Eva Lindal-violin, Christopher Cantillo-trummor) och duon Gretli & Heidi (Carin Blom och Catharina Backman-glasharpa,glasskålar, flaskor och sång). 2017 kom deras skiva "Mal Sirine" som har fått ett mycket fint mottagande både i Sverige och internationellt. Musiken kan beskrivas som en blandning av jazz, impro och nutida.
Under hösten 2018 / våren 2019 har kompositörerna Mirjam Tally och Jan Levander skrivit musik för gruppen. Mirjam Tally är ett av de absolut intressantaste namnen bland nutida komponister, bl.a. Manifestpris-vinnare 2018, och Jan Levander är en välkänd "Crossoverkompositör" sedan många år tillbaka. Vid konserten på Khimaira kommer Mirjam Tallys stycke ”Hundred words for snow” och flera stycken, bl. a. "Diffractions", "Hambreus" och "A Question of Density", av Jan Levander att uruppföras.
Samarbetet mellan ensemblen och komponisterna har kunnat genomföras tack vare stöd från Kulturrådet.
Här är ett klipp från en konsert med Viva Black / Gretli & Heidi https://www.youtube.com/watch?v=8u0jqrYSAyA

Måndag 25 november

Erik Peters – live-elektronik

Peter Söderberg – gitarr, teorb, luta

Program:

Catherine Lamb – Point / Wave

paus

Erik Peters & Peter Söderberg – Nattväktare

Catherine Lambs Point / Wave är baserat på utvalda toner i naturtonserien, där gitarrens lösa strängar är omstämda i enlighet med dessa. I högtalare klingar bearbetningar av de ljud som en mikrofon fångar upp i omedelbar anslutning till lokalen där musiken framförs; gränsen mellan exteriör och interiör suddas ut och musiken förankras i de omgivande (stads)ljuden.
Erik Peters och Peter Söderberg har under de senaste tio åren genomfört en rad olika projekt med både egen musik – kompositioner såväl som improvisationer – och realiseringar av verk av bland annat John Cage, James Tenney och Alvin Lucier.

vin Lucier.

Söndag 15 december

Ensemble Makadam - Tavlor på en utställning
Vem äger partituren? / Hackande som metod
WORK IN PROGRESS
Anna Lindal - violin, Elsbeth Bergh - viola, Kristina Lindgård - cello, Sara Sjödahl - piano, Malin Wättring - saxofon, Misha Pedan -fotografi
Ensemble Makadam arbetar med att bryta upp och kommentera komponerade verk med improvisation och fragmentering. Genom att kombinera klassiska verk med planerade och oplanerade improvisationer, huller om buller, skapas nya former.
Efter en förfrågan att göra en musikalisk reflektion i Konserthusets foajé en kväll där Göteborgs symfoniorkester framförde Mussorgskys verk Tavlor på en utställning, bestämde vi oss för att ta oss an det stora symfoniska verket. Vi vill förhålla oss som ”hackare” som fritt stjäl, förvränger, omtolkar och återupptäcker Mussorgskys musikaliska material.
Modest Mussorgsky skrev verket Tavlor på en utställning som en hyllning till sin avlidne vän konstnären Victor Hartman och 10 av dennes bilder ligger till grund för de olika titlarna. Detta narrativa förhållningssätt till musiken vill ensemblen problematisera och samtidigt tänja på begreppen konsert/utställning genom att använda musiken som installation och låta fotografen Misha Pedan välja 10 bilder med eller utan relation till Hartmans bilder