KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
KHIMAIRA vimeokanal
https://vimeo.com/showcase/9513262
https://vimeo.com/showcase/7929173
Tillgänglighet: Ingång utan trappor från Närkesgatan 2
föranmälan här
Söndagen 28 april 2019
Dubbelpianister
Harald Svensson och Arne Forsén är två profiler inom svensk jazz och fri improvisation som i Khimairas källare med dess tvenne flyglar för första gången möts i samspel. Kvällen bjuder både på solo och duospel, i en bred palett av musikaliska äventyr.
Pianisten och kompositören Harald Svensson kan beskrivas som ”Avantgardist i själen, med hjärta i barocken, 1900-talets konstmusik och den fria improvisationen.”
Sedan debuten med jazzgruppen EGBA och med trombonisten Eje Thelin i mitten av 70-talet är han etablerad som en av landets ledande improvisatörer på sitt instrument. Han har spelat funk med Nils Landgren och reggae med Peps Blodsband, ackompanjerat körer, spelmän, vissångare och operasångare.
Ledare för musikgrupperna Priming Orchestra, SSS (Staffan Svensson, Isabel Sörling, Harald Svensson), Trio HaraNinAnna (Harald Svensson, Nina de Heney, Anna Lund)
Kompositör till ett flertal dansföreställningar för dansaren och koreografen Carmen Olsson.
Har komponerat jazz- och körmusik samt beställningsverket Hue för slagverksensemblen Kroumata.
Arne Forsén är en musiker med en sällsynt spännvidd i sitt konstnärskap och har sedan tidigt 80-tal haft en egen profil inom jazz och fri improvisation. I gruppen BRUS TRIO utmanades jazzens konventioner och gruppen samarbetade med svenska och internationella storheter som Roscoe Mitchell, John Thcicai, Roland Keijer och Pia Olby. Den fria improvisationen lockade och ledde fram till turnéer med bland annat Paul Lovens, Phil Minton och Harri Sjöström.
En annan sida hos Forsén är intresset för svensk folkmusik och han har spelat med svenska traditionella spelmän och sångerskor. För någon månad sedan släpptes hans soloalbum ”Visa från Dorotea” med fokus på folkmusik. DN skrev förtjust: "Visst är det svårt att undvika referenser till klassiska "Jazz på svenska", men Forsén viker med den mästerliga "Visa från Dorotea" ändå av på en alldeles egen stig. (...) Jag tänker det tar ett liv att uppnå känsligheten han har i fingrarna." (Magnus Säll, DN mars 2019)
Forsén har även dykt ner i den västafrikanska mandinkamusiken i ett samarbete med koramästaren Jali Alagi MBye från Gambia, ett samarbete som fick ett plötsligt avslut p g a av MBye´s plötsliga bortgång i december förra året.
Söndagen 19 maj
THE HIDDEN MUSIC OF SOFIA G - möt verk av den hitintills okända tonsättaren Sofia G.
Eva Lindal violin och Virgo Dzurinko piano möts i en föreställning om den fram tills nu okända 1900tals- musikern och kompositören Sofia G. Genom en tillfällighet så upptäcktes hennes musik och duon kommer i kvällens föreställning att presentera verk för violin och piano med reflektioner kring Sofias liv och konstnärskap. Hennes musik är radikal och banbrytande men spelades aldrig offentligt eftersom hon var kvinna och p.g.a. historiska händelser under tidigt 1900- tal.
Virg Dzurinko, piano, lever och verkar i New York
Eva Lindal, violin, har samarbetat återkommande med Virg under två decennier.
Med stöd av Konstnärsnämnden och Statens Musikverk
Söndagen 28 juli
We are delighted to have the Brooklyn-based composer and multi-instrumentalist Adrian Knight playing his solo piano piece ‘Obsessions’ (2016). This is the first time- ‘Obsessions’ is being played in Sweden and by Knight himself. Then, we have aesthetician, artist and musician Andreas Hiroui Larsson performing his new interdisciplinary piece ‘Seduced by (a) last year’ (2019), together with artist Johanna Arve and musician Johan Jutterström
Fredag 25 oktober
PRE-PIAZZOLLA och PRIMA DIVA
Johan Graden, piano & orgel
Per Texas Johansson, basklarinett
Mikael Augustsson, bandoneón
Kerstin Avemo. sång
Med den ovanliga trion bandoneón, basklarinett och piano/tramporgel, ger sig Mikael Augustsson, Per Texas Johansson och Johan Graden ut för att söka efter Astor Piazzollas rötter i konstmusiken - på sitt sätt. De tre musikerna, med sina bakgrunder inom jazz, tango och klassisk musik, möts här i improvisationen. Materialet är hämtat från några av 1900-talets främsta tonsättare, Bela Bartók, Igor Stravinskij och Lili Boulanger, för att nämna några.
Det är ett ambitiöst projekt som söker broarna mellan kompositörernas personligheter, och samtidigt försöker överbrygga genrerna.
Prima-Diva
Liksom i första akten prioriteras frihet. Här tolkas repertoar ur en operasångerskas portfolio. Respekten för traditionen har helt åsidosatts, alla ”måsten” har lämnats till återvinningsstationen, men respekten för musiken och uttrycket finns kvar. Musik av Arnold Schönberg, Erik Satie, Kurt Weill, Rammstein mfl
SÖNDAG 27 oktober
Time to wait
Perverst nog ställda inför en möjlig gemenskap - via negativa, som formas av ett - slut på allt.
En gemenskap som inte på något sätt är enkel. Känslan av att vi måste skynda oss att sakta in än viktigare att problematisera. Punkter, trådar och skärvor. Att tyda och reparera. Det finns grejer som inte är trasiga att vara med. Göromål som förenar genom annat än förestundande död.
Spelandet öppnar mot en annan tidslighet som det manifesta uttrycket vittnar om som komposition. Ett sysslande lyssnande med det som aldrig kommer att bli färdigt. En tid att vänta.
Anna Lindal: vl, pi.
Marcus Doverud: ss, ts, tr.
Julia Benon: rumslig gestaltning.
John Swedenmark: recitation, reflektion.
Edit Södergran
Scherzo
Stjärnor däruppe otvetydigt klara, mitt hjärta på
jorden, det otvetydigt klara.
Praktfulla stjärnenatt, vi äro ett.
sitter jag icke darrande på en lina av stjärnor...som
kunde den brista?
Tid, är det du, sömniga avgrund, som gäspande gäckar
mig?
Fara för tröttnande danserskefötter,
fara för slappnande klätterskearmar,
fara för våghalsat utspända pärlband.
Tid - förgås!
Varje stjärna blinkar mig i ansiktet, jag är du!
Varje stjärna kysser mig på munnen: dröj hos mig!
Stjärnorna sluta en ring kring mig, närmare, närmare,
hela min överkropp inne i stjärndunst.
Vad gör jag därinne? Gråter jag?
Aftonen drömmer. Havskonungen dricker ur musslan
en skål.
Ingen skall röra sig. Men danserskan stige
fram på midnattstår
och falle på knä och sträcke ut armen
och kysse den sköne.
Fredag 6 december
Kontratraditionell hjulbordskonsert med ljusshow! Experimentella hjulsånger, Stilla Natt och ljudkonst!
Glögg + vin utan socker! Pepparkakor och chili!
Kontaktmickar och pianosträngar - blås i flaskor. Och tango!
Eva Lindal, Mikael Augustsson, Anna Lindal - alla möjliga instrument! Och lite bandoneon och fioler.
Måndagen 13 maj
Ensemble MA, Aris Fioretos, Alexandra Zetterström Büchel - NELLY SACHS
Musik av Ivo Nilsson och Håkan Larsson.
Ivo Nilsson "Matematik à la Satane" (2019 uruppf.)för röst och ensemble text ur ett brev av Nelly Sachs
Aris Fioretos Reflektion
Håkan Larsson "I den blå Kristallen" för flöjt och fiol (2003).
Aris Fioretos Reflektion
Ivo Nilsson "Lunaria" för sopran och ensemble (2008).
texter ur Kosmokomik av Italo Calvino
Ensemble MA under ledning av Staffan Larson
Sopran: Alexandra Büchel
Flöjt: Peter Fridholm
Klarinett: Boa Pettersson
Piano: Love Derwinger
Violin: Eva Lindal
Cello: Chrichan Larson
Söndagen 5 maj 2019
MUSIC IN DISORDER med Klas Nevrin, Ricard Österstam, Katt Hernandez, Vilhelm Bromander, Anna Lindal
Efter 3 år i forskningsprojektet "Music in Disorder" - om kollektiv improivsation - ger vi vår "första" konsert utanför projektet. Fem spelsugna och sammansvetsade musiker på grönbete!
Projektet finns presenterat på:
https://musicindisorder.se
Klas Nevrin keyboards
Ricard Österstam trummor
Katt Hernandez violin
Vilhelm Bromander kontrabas
Anna Lindal violin
Rhizom - En icke-hierarkisk struktur av begrepp som fortplantar sig i alla riktningar och inbjuder till en mångfald användningssätt, omfunktioneringar och ympningar." „
(Helena Mattsson och Sven-Olov Wallenstein ur "Deleuze och mångfaldens veck”)
Onsdagen 28 augusti
Sthlm svaga plays jazz music from the post-bop and freejazz tradition through the conceptually determined condition of playing very low-dynamically.
We will be playing Carla Bley's piece Bells and Whistles as well as a few other original tunes!
Sthlm svaga consists of:
Andreas Hiroui Larsson - Drums
Elsa Bergman - Bass
Gustav Rådström - Saxophone
Johan Jutterström - Saxophone
Linda Oláh - Voice
Niklas Barnö - Trumpet
Rasmus Borg - Piano
Söndagen 2 juni
FÖRSTA FRAMFÖRANDE av ett nytt specialkomponerat stycke av CARLA BLEY för STHLM SVAGA "Bells and Whistles"
Carol Liebowitz (New York) och Birgitta Flick (Berlin) har release för sin skiva "Malita Malika"
Carol Liebowitz, Birgitta Flick, Eva Lindal och Anna Lindal spelar
Sön. 2 juni uruppför Sthlm svaga stycket Bells and Whistles som den amerikanska pianisten och kompositören Carla Bley komponerat. Innan Sthlm svagas konsert har Carol Liebowitz (New York) och Birgitta Flick (Berlin) releasekonsert för sin skiva Malita Malika och så spelar de ett set som kvartett tillsammans med Anna Lindal och Eva Lindal. Konserterna sker på Khimaira (Sofiagatan 1)
18:00 Carol Liebowitz -piano/sång, Birgitta Flick -tenorsaxofon -releasekonsert för Malita Malika
18:45 Carol Liebowitz - piano/sång, Brigitta Flick - tenorsaxofon, Anna Lindal - fiol, Eva Lindal -fiol
20:00 Sthlm svaga uruppför Bells and Whistles av Carla Bley
18:00
Release konsert på Khimaira för CDn Malita Malika:
med Carol Liebowitz, New York piano/sång och Birgitta Flick, Berlin tenorsax
som spelar eget material blandat med fri impro. https://soundcloud.com/birgittaflick/52-song.
18:45
Birgitta Flick och Carol Liebowitz möter Anna Lindal och Eva Lindal!
Tre duos blir ikväll en kvartett: en efterlängtad återträff på Khimaira.
Birgitta Flick tenorsax
Anna Lindal violin
Eva Lindal violin/viola
Carol Liebowitz piano
20:00
Sthlm svaga uruppför det nyskrivna stycket Bells and Whistles av den amerikanska pianisten och kompositören Carla Bley.
Sthlm svaga spelar jazzmusik från post-bop och frijazz traditionen med ett konceptuellt förhållande till dynamik -vi spelar uteslutande ljudsvagt.
Ensemblen består av:
Andreas Hiroui Larsson - trummor
Elsa Bergman - bas
Gustav Rådström - saxofon
Johan Jutterström - saxofon
Linda Oláh - röst
Niklas Barnö - trumpet
Rasmus Borg - piano
Carla Bley:
http://www.wattxtrawatt.com/
Sthlm svaga:
https://youtu.be/lCfrrHNn0FU
https://soundcloud.com/johan-jutterstrom/sthlm-svaga-live-at-bangen-jazz-blues-festival-june-29-2018/s-PRoVl
https://soundcloud.com/johan-jutterstrom/sets/sthlm-svaga-live-at-khimaira/s-MC6wK
(Samarbetet med Carla Bley sker genom stöd av Kulturrådet.)
Söndag 3 november
Viva Black feat. Gretli & Heidi uruppför musik av Mirjam Tally och Jan Levander
Viva Black feat. Gretli & Heidi är ett unikt samarbete mellan trion Viva Black (Filip Augustson-bas, Eva Lindal-violin, Christopher Cantillo-trummor) och duon Gretli & Heidi (Carin Blom och Catharina Backman-glasharpa,glasskålar, flaskor och sång). 2017 kom deras skiva "Mal Sirine" som har fått ett mycket fint mottagande både i Sverige och internationellt. Musiken kan beskrivas som en blandning av jazz, impro och nutida.
Under hösten 2018 / våren 2019 har kompositörerna Mirjam Tally och Jan Levander skrivit musik för gruppen. Mirjam Tally är ett av de absolut intressantaste namnen bland nutida komponister, bl.a. Manifestpris-vinnare 2018, och Jan Levander är en välkänd "Crossoverkompositör" sedan många år tillbaka. Vid konserten på Khimaira kommer Mirjam Tallys stycke ”Hundred words for snow” och flera stycken, bl. a. "Diffractions", "Hambreus" och "A Question of Density", av Jan Levander att uruppföras.
Samarbetet mellan ensemblen och komponisterna har kunnat genomföras tack vare stöd från Kulturrådet.
Här är ett klipp från en konsert med Viva Black / Gretli & Heidi https://www.youtube.com/watch?v=8u0jqrYSAyA
Måndag 25 november
Erik Peters – live-elektronik
Peter Söderberg – gitarr, teorb, luta
Program:
Catherine Lamb – Point / Wave
paus
Erik Peters & Peter Söderberg – Nattväktare
Catherine Lambs Point / Wave är baserat på utvalda toner i naturtonserien, där gitarrens lösa strängar är omstämda i enlighet med dessa. I högtalare klingar bearbetningar av de ljud som en mikrofon fångar upp i omedelbar anslutning till lokalen där musiken framförs; gränsen mellan exteriör och interiör suddas ut och musiken förankras i de omgivande (stads)ljuden.
Erik Peters och Peter Söderberg har under de senaste tio åren genomfört en rad olika projekt med både egen musik – kompositioner såväl som improvisationer – och realiseringar av verk av bland annat John Cage, James Tenney och Alvin Lucier.
vin Lucier.
Söndag 15 december
Ensemble Makadam - Tavlor på en utställning
Vem äger partituren? / Hackande som metod
WORK IN PROGRESS
Anna Lindal - violin, Elsbeth Bergh - viola, Kristina Lindgård - cello, Sara Sjödahl - piano, Malin Wättring - saxofon, Misha Pedan -fotografi
Ensemble Makadam arbetar med att bryta upp och kommentera komponerade verk med improvisation och fragmentering. Genom att kombinera klassiska verk med planerade och oplanerade improvisationer, huller om buller, skapas nya former.
Efter en förfrågan att göra en musikalisk reflektion i Konserthusets foajé en kväll där Göteborgs symfoniorkester framförde Mussorgskys verk Tavlor på en utställning, bestämde vi oss för att ta oss an det stora symfoniska verket. Vi vill förhålla oss som ”hackare” som fritt stjäl, förvränger, omtolkar och återupptäcker Mussorgskys musikaliska material.
Modest Mussorgsky skrev verket Tavlor på en utställning som en hyllning till sin avlidne vän konstnären Victor Hartman och 10 av dennes bilder ligger till grund för de olika titlarna. Detta narrativa förhållningssätt till musiken vill ensemblen problematisera och samtidigt tänja på begreppen konsert/utställning genom att använda musiken som installation och låta fotografen Misha Pedan välja 10 bilder med eller utan relation till Hartmans bilder
Onsdag 20 mars
Vokalkvartetten FOX
Ordet
Casey Moir
Catharina Backman
Girilal Baars
Yann le Nestour
FOX utforskar röstens gränser och möjligheter, bland annat i det nya verket Ordet av Catharina Backman.
Vitt brus och joddel, pladder och skör stämsång blandas i improvisationer och vokala utflykter.
Onsdag 3 april
Anna Christensson piano, spelar Bach Wohltepmperiertes klavier, del 1
Das wohltemperierte Klavier, är en samling solostycken för klaverinstrument komponerade av Johann Sebastian Bach. Han gav ursprungligen denna titel till en bok med preludier och fugor i alla de 24 olika tonarterna(12 dur- och 12 molltonarter). Boken kom ut 1722, och skulle enligt tillägnan vara till nytta för musikalisk ungdom med önskan att fortbilda sig, i synnerhet för dem som redan uppnått viss skicklighet. Bach sammanställde senare ännu en bok med liknande innehåll, som kom ut 1744, men den hette bara "Tjugofyra preludier och fugor". De båda verken anses numera tillsammans utgöra "Det vältempererade klaveret", och benämnes Bok I och BokII. (Wikipedia)
Anna Christensson spelar idag Bok I.
Onsdag 26 juni
Vad är ett piano?
Tillsammans i Trio Colette vill vi utforska vad ett piano är. Som instrument, som representant för något, som idé, som material, och som det som fört oss samman.
Vi är alla tre pianister. Pianister som spelat all sorts musik. Pianister som undervisat, pianister som improviserat, kompat, spelat efter noter. Vi är alla tre pianister, men har också valt olika vägar, i både uttryck och arbetssätt. Våra vägar har korsats på olika vis sedan 90-talet och fram till i höstas hade vi aldrig tidigare samarbetat.
Under vårt residens på Khimaira kommer vi att spela nyskriven, äldre och improviserad musik för piano, dragspel, cittra och objekt.
Trio Colette består av Karin Johansson, Ida Lundén, Sara Sjödahl Callersten.
Trion har lånat sitt namn av pianisten Colette Maze som gick bort i november 2023, 109 år gammal, och som in i det sista spelade piano varje dag.
https://sarasjodahl.com
https://www.idalunden.se
https://www.instagram.com/karinjohanssonpiano?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Fredag 16 februari
Trio: Mikael Augustsson bandoneon, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas.
Gäster:
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal fioler
Kagel, Beethoven, Augustsson m fl - ett ljudligt collage där vi dyker in i och ut ur musikens emotionella beståndsdelar både i komponerad och improviserad form - tillsammans och var för sig.
Torsdagen 28 mars
Susana Santos Silva - trumpet
David Stackenäs - guitar
Kansan Torbjörn Zetterberg - double bass
Kjell Nordeson - drums
a new quartet of four musicians that have the whole world as a score.
put together by the works of curiosity.
the music source, all and everything.
outcome, unknown.
but, if you lend us your ears, magic will happen.
Söndag 21 april
Lipparella kvartett - Hauer och Cage - tidig musik från 1948Kerstin Frödin blockflöjter
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamba
Peter Söderberg luta/teorb
Musik av John Cage och Josef Matthias Hauer, helt olika musikaliska världar möts under samma tidsperiod och tycks trivas mycket bra ihop!
Josef Matthias Hauer och John Cage kan framstå som varandras motpoler i estetiskt hänseende. Hauer höll under den senare fasen i sitt skapade fast vid samma kompositionsmetod, där de tolv tonerna utgjorde musikens centrala innehåll. För Cage däremot kunde alla sorters ljud kunde ingå i musiken, och han uppfann ständigt nya principer för sitt komponerande.
Men det finns anknytningspunkter i musiken hos de båda från slutet av 1940-talet, som vi har valt ut till detta program. Det handlar om en långt driven reduktion av de musikaliska medlen. Det tar sig visserligen helt olika uttryck i verken hos Hauer och Cage, men kanske också vittnar om ett visst släktskap.
I Josef Matthias Hauers korta Tolvtonsspel, som han så gott som dagligen komponerar under sina sista två decennier, har musiken berövats nästan alla traditionella variabler som klangfärg, dynamik, rytmik, och enbart en förändring av det tonala innehållet återstår. I motsats till Arnold Schönberg, som vid samma tid och plats (Wien) också kommer fram till ett kompositionssystem med tolv toner, klipper Hauer av alla band till den senromantiska traditionen, och föregriper i stället bland annat den amerikanska minimalismen.
John Cage hade redan på 1930-talet skapat experimentell slagverksmusik med okonventionella klangkällor. Men en rad verk från slutet av 1940-talet har ett mer traditionellt tonspråk, som också står i stark kontrast till den musik byggd på slumpvalsmetoder som kommer bara några år senare. I de sena 1940-talsverken använder sig Cage av små musikaliska celler, det kan vara ackord eller melodiska fragment, som ständigt återkommer i nya kombinationer. Även om beståndsdelarna i sig anknyter till skilda traditioner har de här inte längre någon vanlig harmonisk funktion.
Också formspråket är okonventionellt och bygger på rytmiska serier. Dessa ligger till grund även för de koreografier som verken i vissa fall skrevs till.
Lördag 4 maj
Duo Jonny Axelsson slagverk och Ivo Nilsson trombon
Axelsson & Nilsson-duo framför musik som tillkommit i samband med deras turnéer i österled till bla. Mongoliet, Ukraina och Uzbekistan. ”Pendulum” komponerade den ukrainske tonsättaren Alexsander Shchetynsky efter att duon gästspelade vid festivalen Two Days and Two Nights i Odessa 2002. I ”Un voyageur” har tonsättaren Farangis Nurulla Khoja från Tadjikistan hämtat inspiration från romanen ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino som hon komponerade för duon 2018. Avslutningsvis presenterar dom var sitt eget verk som framförs i form av ett flätverk.
Söndag 9 juni
Ivonne Fuchs, Jonny Axelsson, Eva Ström, Ylva Q Arkvik, Paulina Sundin
Jag såg ett träd
Sångcykeln ”Jag såg ett träd” är baserad på dikter ur Eva Ströms senaste diktsamling med samma namn och framförs för första gången i sin helhet på Khimaira
Verket är skrivet för mezzosopran, slagverk och elektroakustisk musik (EAM) av tonsättarna Ylva Q Arkvik och Paulina Sundin som båda avlagt en doktorsexamen (PhD) i England. Arkvik och Sundin började kompositionsutbildningen på KMH samtidigt år 1993 och har de senaste åren börjat komponera tillsammans.
Denna sångcykel består av fem tonsatta dikter som framförs av mezzosopranen Ivonne Fuchs och slagverkaren Jonny Axelsson. Författaren Eva Ström medverkar och läser en sjätte dikt.
Missa inte detta uruppförande!