KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
KHIMAIRA vimeokanal
https://vimeo.com/showcase/9513262
https://vimeo.com/showcase/7929173
Tillgänglighet: Ingång utan trappor från Närkesgatan 2
föranmälan här
TISDAG 27 februari
DANIEL LEVIN cello
One of the outstanding cellists working in the vanguard arena.” (All About Jazz)
“The man to watch.” (Penguin Guide to Jazz)
Daniel Levin “invokes all manner of musics with prodigious skill: jazz, classical, improv, noise, vocal chorus. His technique is unquestioned and he revels in the physicality of the instrument,” according to the New York City Jazz Record. Born in Burlington, Vermont, Levin began playing the cello at the age of six. In 2001, he graduated with a degree in Jazz Studies from the New England Conservatory of Music and arrived on New York City jazz scene shortly thereafter. Ed Hazell noted upon release of Levin’s first record as a leader, “Cellist Daniel Levin is a major new voice on his instrument and in improvised music.” Since then, Daniel has continued to develop his own unique voice as a cellist, improviser, and composer. He has performed and/or recorded with Billy Bang, Borah Bergman, Tim Berne, Anthony Braxton, Gerald Cleaver, Andrew Cyrille, Mark Dresser, Ingebrigt Håker Flaten, Tony Malaby, Mat Maneri, Joe Morris, Joe McPhee, William Parker, Ivo Perelman, Warren Smith, Ken Vandermark, and many others. A recipient of a Jerome Foundation award, he has released more than 20 albums as a leader or co-leader on labels such as Clean Feed, HatOLOGY, Not Two, Trost, Riti, and others. Daniel is a REMIC Microphones Artist Endorser.
On his second solo album, Living (Smeraldina-Rima, release date: September 15th), cellist-composer Daniel Levin explores a unique creative and psychological environment. In creating it, Levin explains, “I imagined that I had hiked deep into a forest, where nobody was around for a hundred miles, pitched a tent, and went to sleep. Emerging from the tent the next morning, in complete solitude, I decided to make little ritual sculptures out of leaves, twigs, and rocks. Make them and destroy them, and then make some more, little sculptures to please only myself"
MINIFESTIVAL 4+5 mars
SÖNDAG 4 mars
1. Solopiano Arne Forsén!
PAUS
2. Anne Pajunen & Gino Robair = SMOK 2.
Arne Forsén is a musician with a rare range in his register. With piano as main source for his creativity he wanders and weaves his way between various musical expressions. He´s got a long and well reputed career as pianist in the field of open-minded jazz and free experimental improvisation. He´s classical trained and he´s got a deep interest in folk music from Sweden and other cultures, especially from West Africa.
Pajunen and Robair have worked extensively together for nearly a decade, creating electro-acoustic works for voice, electronics and percussion.
As the newly reformed SMOK 2.0, the duo is developing a chamber opera that examines the connections between four historical figures, combining different time periods and utilizing five different languages – Swedish, Finnish, English, Italian and Quechua.
This evening the duo will improvise using site-specific found objects, toys, altered instruments, and whatever else they can scrabble together between the moment they wrote this and time they hit the stage.
MÅNDAG 5 mars:
1. DUO Elsa Bergman, kontrabas- Isabell Gustafsson-Ny, piano
En duo skapad för detta tillfälle med dessa två fantastiska musiker - en superfin kombination!
PAUS
2. Skivrelease med Finn Loxbo och Erik Blennow Calälv
Isabell Gustafsson-Ny är pianist/kompositör, ursprungligen från Gagnef, Dalarna. Tog våren 2016 sin kandidatexamen i jazz från Kungl. Musikhögskolan är nu mestadels verksam i friare jazz- och improvisationssammanhang. Även verksam i popsvängen där hon spelar med till exempel Sara Parkman och Deerest. Var våren -16 med och satte upp musik- och dansföreställningen Vattenverk och släppte hösten -16 skivan Kalejdoskop med egna gruppen Isabells sekt.
Elsa Bergman spelar kontrabas med inriktning på fritt improviserad musik och frijazz. Hon har efter avslutade studier på Musikkonservatoriet i Trondheim varit verksam som frilans musiker baserad i Stockholm. Hon kan bl.a. höras i band som "Anna Högberg Attack", "Festen", "Per-Åke Holmander Carliot Its Never Too Late Orchestra" och sin egen grupp "Elsas Eget Omdöme".
Finn Loxbo (Gitarr, såg) / Erik Blennow Calälv (basklarinett) – skivrelease! Erik och Finn började spela som en duo i början av 2017. Utifrån ett gemensamt intresse för att på olika sätt integrera improvisation och komposition skapade de ett antal stycken, som nu släpps som skivan Snow Country (Creative Sources Recordings).
Finn Loxbo är gitarrist med fokus på improvisationsmusik och experimentell rock. Utöver solokonserter och spelningar med akustiska konstellationer bl a i duos med Anders Vestergaard, Karin Johansson och Lisa Ullén, spelar han även i band som Strändernas Svall och Doglife.
Erik Blennow Calälv har under senare år mest spelat med kvartetten The Schematics (med Katt Hernandez, Daniel M Karlsson och Ludvig Elblaus). 2016 skrev han musik till Knutte Westers film Horungen tillsammans med Ludvig Elblaus.
LÖRDAG 10 mars
Saxofonkvartetten Rollin´Phones
Uruppförande ny musik skriven av fem kompostionsstudenter från Musikhögskolan i Malmö - Rolf Martinssogråstudenter - samt verk av Malin Hülphers och Jennifer Higdon.
PREMIÄRVISNING av ny musikvideo
SÖNDAG 18 mars
Olivier Messiaens "Quatuor pour la fin du temps" från 1941
Maria Rostotsky piano
Niklas Andersson klarinett
Erik Williams violoncell
Anna Lindal violin
När den tyska armén placerade Olivier Messiaen i ett fångläger 1940 hade han en klarinettist, en violinist och en cellist som medfångar, och det var för dessa – och för sig själv på piano – som han skrev denna djupt poetiska och ödesmättade musik.
- Liturgie de cristal
- Vocalise, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps
- Abîme des oiseaux
- Intermède
- Louange à l'Éternité de Jésus
- Danse de la fureur, pour les sept trompettes
- Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps
- Louange à l'Immortalité de Jésus
Torsdag 23 augusti
.S.M.O.K – the work is progressing
Anne Pajunen (SE) och Gino Robair (US)
Svenska Moderna Operaensemblen - S.M.O.K, bjuder in till sitt kompositionslab och presenterar några utdrag ur sin kommande kammaropera Did I ever tell you..?. Duon arbetar lab-artat, och i en process som prövar och omprövar olika typer av improvisation både vad gäller libretto, form och musik. Operan behandlar några dramatiska släkthistorier och funderingar kring väntan. Arbetet påbörjades redan 2016 och väntas ha premiär i full längd under 2019.
Projektet har stöd från Konstnärsnämnden.
Måndagen den 15 oktober
Lipparella framför Mats Perssons verk "Jag, askans sångare" med texter av Pier Paolo Pasolini i Carl-Henrik Svenstedts översättning.
Vi framför verket två gånger och Mats berättar om verket och dess tillkomst.
Carl-Henrik Svenstedt talar om text och diktare.
Louise Agnani framför Pasolinis text på italienska.
Lipparella:
Kerstin Frödin blockflöjter
Mikael Bellini kontratenor
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamb
Peter Söderberg, teorb, luta, gitarr "...där skulle jag skriva musik,
den enda uttrycksfulla handling,
troligen, lika upphöjd och obeskrivlig som verklighetens handlingar."
Mats Persson skriver om verket:
Innan jag började det egentliga komposititionsarbetet sökte jag länge efter en text med angeläget etiskt, estetiskt och politiskt innehåll. Det som främst intresserade mig var friktionen mellan en ”modern”, ”nutida” text och ”gamla” instrument.
När jag fann Pier Paolo Pasolinis dikt ”Poeta delle Ceneri”/”Jag, askans sångare” visste jag direkt att jag hittat rätt. Poeten, filmaren och samhällskritikern Pasolini utgjorde inkarnationen av tre egentligen fullständigt oförenliga element: han var kommunist (fast han uteslöts ur partiet), troende katolik och homosexuell.
Han mördades i Ostia utanför Rom i början av november 1975, bara några dagar efter det ryktbara besöket i Stockholm på inbjudan av Istituto Italiano och Svenska Filminstitutet. Den 6 november bars hans kista till Campo dei Fiori och en gigantisk folkmassa, bestående av säkerligen över tio tusen personer, tog farväl vid en ceremoni där bland andra Alberto Moravia höll ett magnifikt och känsloladdat tal.
Pasolini var naturligtvis både omstridd, hatad och älskad. Hans poetiska/litterära verk är fortfarande en ständig källa för mitt eget konstnärliga arbete och hans mer direkt politiska och samhällskritiska texter med deras skarpa kultur- och konsumtionskritik, har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Det är snarare tvärtom: jag skulle vilja hävda att de nu är mer angelägna än någonsin!
”Poeta delle Ceneri” från 1966 är en lång dikt – nära 30 täta sidor – ett slags poetisk självbiografi: liv och dikt flätas samman till en oupplöslig enhet. Jag använder mig av fragment ur dikten – både i den italienska originalversionen och i Carl Henrik Svenstedts utomordentligt fina översättning. Den svenska översättningen reciteras, det italienska originalet sjungs.
Mot slutet av dikten nämner Pasolini staden Viterbo – en liten stad norr om Rom – som ligger ”i det vackraste landskapet i världen, där Ariosto skulle blivit tokig av lycka när han fann sig pånyttfödd med sådan oskuld i dessa ekar, kullar, vattenspeglar och grässlänter”.
Ariosto – italiensk 1500-talspoet, mest känd för Orlando Furioso/Den rasande Roland, som trycktes 1516 och genast blev oerhört populär.
Flera tonsättare har komponerat operor utifrån detta epos och Orlando di Lasso komponerade redan under sin vistelse i Rom på 1550-talet madrigaler till dikter ur Orlando Furioso.
Första frasen i en av di Lassos madrigaler har jag använt som utgångsmaterial för hela stycket: Queste non son più lagrime, che fuore stillo da gli occhi con si larga vena. I den svenska översättningen från 1865 lyder det: ”Ej tårar detta är, som jemt ses rinna, så ymnigt ned ifrån mitt ögonpar”. Orlando di Lassos musik finns hela tiden under ytan, som en underjordisk ström. Vid ett enda tillfälle – mot slutet av stycket – skymtar di Lassos musik fram i sin originalform – men nu med Pasolinis text!
Gammalt och nytt förenas, smälter samman, bildar nya formationer.
Sunday 16 December
last concert for the season
Hjulbord with Anna Lindal, Eva Lindal and Mikael Augustsson. free improvisations on sounding table, Bach, Haydn, Sciarrino.
Måndag 11 juni
Four6 och One7 av John Cage
framförs av:
Erik Peters och Lipparella:
(Kerstin Frödin blockflöjter
Louise Agnani gamba
Mikael Bellini kontratenor
Peter Söderberg teorb/luta
Anna Lindal violin)
Tolv olika klanger, trettio minuter utmätt tid, ett partitur med tidsramar för varje klanghändelse: Detta är allt vi har, allt vi behöver för att realisera John Cages musikverk One7 och Four6 . Klangerna återkommer genom verket; i olika antal.
Utöver klangerna: tystnad – tystnad som omgärdar verket, som skiljer klangerna från varandra, tystnad som klangen tränger upp ur, som klangen sjunker ner i.
Vilka är dessa klanger, hur låter de? Det går inte att säga på förhand, det överlämnas åt den enskilda interpreten att framställa, välja ut dem. Bara tolv klanger, men till synes obegränsade möjligheter. I detta verk kan alla tänkbara ljud ingå. (Peter Söderberg)
Söndagen den 23 september
LIpparella spelar Czarne Latawce (Svarta drakar) - av Chrichan Larson med text av Czeslaw Milosz - dikten Campo di Fiori.
Lipparella består av:
Kerstin Frödin blockflöjter
Mikael Bellini kontratenor
Louise Agnani gamba
Peter Söderbergh Teorb/luta
Anna Lindal barockviolin
Jurek Hirschberg och Chrichan Larson berättar och kommenterar kring verket och Czeslaw Milosz diktning.
Filmen" Campo di Fiori" av Michał Nekanda- Trepka visas.
"Campo di Fiori” av Czeslaw Milosz speglar en värld och en tid mot vilken jag riktat min uppmärksamhet under lång tid; andra
världskrigets Polen och massmordet på de polska judarna. Dikten spinner en tråd mellan avrättningen år 1600 av den neapolitanske matematikern och filosofen Bruno Giordano på ett torg i Rom, ”Campo di Fiori”, och tyskarnas slutgiltiga likvidering av Warszawaghettot i maj 1943. Jag har närmat mig varje ord i dikten, utforskat både ljudvärlden och det begreppsmässiga och härigenom försökt få den polska texten att ge musiken en del av dess gestiska karaktär; språkets ljud tas upp av musiken, ord och fraser blir byggstenar för musikaliska gestalter.
I någon mening utgör den barocka ljudvärld som är förbunden med ensemble ”Lipparella” en bild av den i tiden avlägsna händelse dikten vittnar om, Rom 1600. I kontrast till detta bär den musik instrumenten låter klinga däremot omedelbara spår av en tid som nyss svunnit.
”Czarne Latawce”, på svenska ”Svarta Drakar”, är en av flera möjliga läsningar av en karta, eller mönster, där musikaliska
parametrar och text distribuerats över en tidsaxel. Mönstret, som vid sin tillblivelse är tillräckligt komplext för att inte gå att överblicka, skapar ett antal delvis oförutsägbara scenarier inom vilka musiken, sången och texten möter varandra i givna situationer. Scenarierna kan vara mer eller mindre motsägelsefulla, enkla, sammansatta, tydliga, ibland ogenomförbara. Mönstret frambringar formelement som tillsammans utgör en instruktion för problemlösning.
Skrivandet av musiken, färdigställandet av partituret, kan i slutändan ses som försök att i en anda av fritt associerande förverkliga dessa olika situationer, en attityd jag funnit den enda möjliga i förhållande till det innehållsliga i texten."
Chrichan Larson
Konstnärlig projekt- och mötesplats för grupper och individer - repetitioner, konserter, utställningar, föreställningar, seminarier och uppläsningar. Lokalen ligger i källaren på Sofiagatan 1 på Södermalm. Ett stort avlångt rum på ca 70 kvm med två flyglar samt ett kök och arbets- och mötesrum på 25 kvm.
Med stöd av Kultur Stockholms stad
Biljettbokning och adress via kontaktsidan
KHIMAIRA
projektplats
Sofiagatan 1
Onsdag 20 mars
Vokalkvartetten FOX
Ordet
Casey Moir
Catharina Backman
Girilal Baars
Yann le Nestour
FOX utforskar röstens gränser och möjligheter, bland annat i det nya verket Ordet av Catharina Backman.
Vitt brus och joddel, pladder och skör stämsång blandas i improvisationer och vokala utflykter.
Onsdag 3 april
Anna Christensson piano, spelar Bach Wohltepmperiertes klavier, del 1
Das wohltemperierte Klavier, är en samling solostycken för klaverinstrument komponerade av Johann Sebastian Bach. Han gav ursprungligen denna titel till en bok med preludier och fugor i alla de 24 olika tonarterna(12 dur- och 12 molltonarter). Boken kom ut 1722, och skulle enligt tillägnan vara till nytta för musikalisk ungdom med önskan att fortbilda sig, i synnerhet för dem som redan uppnått viss skicklighet. Bach sammanställde senare ännu en bok med liknande innehåll, som kom ut 1744, men den hette bara "Tjugofyra preludier och fugor". De båda verken anses numera tillsammans utgöra "Det vältempererade klaveret", och benämnes Bok I och BokII. (Wikipedia)
Anna Christensson spelar idag Bok I.
Onsdag 26 juni
Vad är ett piano?
Tillsammans i Trio Colette vill vi utforska vad ett piano är. Som instrument, som representant för något, som idé, som material, och som det som fört oss samman.
Vi är alla tre pianister. Pianister som spelat all sorts musik. Pianister som undervisat, pianister som improviserat, kompat, spelat efter noter. Vi är alla tre pianister, men har också valt olika vägar, i både uttryck och arbetssätt. Våra vägar har korsats på olika vis sedan 90-talet och fram till i höstas hade vi aldrig tidigare samarbetat.
Under vårt residens på Khimaira kommer vi att spela nyskriven, äldre och improviserad musik för piano, dragspel, cittra och objekt.
Trio Colette består av Karin Johansson, Ida Lundén, Sara Sjödahl Callersten.
Trion har lånat sitt namn av pianisten Colette Maze som gick bort i november 2023, 109 år gammal, och som in i det sista spelade piano varje dag.
https://sarasjodahl.com
https://www.idalunden.se
https://www.instagram.com/karinjohanssonpiano?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Fredag 16 februari
Trio: Mikael Augustsson bandoneon, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas.
Gäster:
Katt Hernandez, Eva Lindal, Anna Lindal fioler
Kagel, Beethoven, Augustsson m fl - ett ljudligt collage där vi dyker in i och ut ur musikens emotionella beståndsdelar både i komponerad och improviserad form - tillsammans och var för sig.
Torsdagen 28 mars
Susana Santos Silva - trumpet
David Stackenäs - guitar
Kansan Torbjörn Zetterberg - double bass
Kjell Nordeson - drums
a new quartet of four musicians that have the whole world as a score.
put together by the works of curiosity.
the music source, all and everything.
outcome, unknown.
but, if you lend us your ears, magic will happen.
Söndag 21 april
Lipparella kvartett - Hauer och Cage - tidig musik från 1948Kerstin Frödin blockflöjter
Anna Lindal barockviolin
Louise Agnani gamba
Peter Söderberg luta/teorb
Musik av John Cage och Josef Matthias Hauer, helt olika musikaliska världar möts under samma tidsperiod och tycks trivas mycket bra ihop!
Josef Matthias Hauer och John Cage kan framstå som varandras motpoler i estetiskt hänseende. Hauer höll under den senare fasen i sitt skapade fast vid samma kompositionsmetod, där de tolv tonerna utgjorde musikens centrala innehåll. För Cage däremot kunde alla sorters ljud kunde ingå i musiken, och han uppfann ständigt nya principer för sitt komponerande.
Men det finns anknytningspunkter i musiken hos de båda från slutet av 1940-talet, som vi har valt ut till detta program. Det handlar om en långt driven reduktion av de musikaliska medlen. Det tar sig visserligen helt olika uttryck i verken hos Hauer och Cage, men kanske också vittnar om ett visst släktskap.
I Josef Matthias Hauers korta Tolvtonsspel, som han så gott som dagligen komponerar under sina sista två decennier, har musiken berövats nästan alla traditionella variabler som klangfärg, dynamik, rytmik, och enbart en förändring av det tonala innehållet återstår. I motsats till Arnold Schönberg, som vid samma tid och plats (Wien) också kommer fram till ett kompositionssystem med tolv toner, klipper Hauer av alla band till den senromantiska traditionen, och föregriper i stället bland annat den amerikanska minimalismen.
John Cage hade redan på 1930-talet skapat experimentell slagverksmusik med okonventionella klangkällor. Men en rad verk från slutet av 1940-talet har ett mer traditionellt tonspråk, som också står i stark kontrast till den musik byggd på slumpvalsmetoder som kommer bara några år senare. I de sena 1940-talsverken använder sig Cage av små musikaliska celler, det kan vara ackord eller melodiska fragment, som ständigt återkommer i nya kombinationer. Även om beståndsdelarna i sig anknyter till skilda traditioner har de här inte längre någon vanlig harmonisk funktion.
Också formspråket är okonventionellt och bygger på rytmiska serier. Dessa ligger till grund även för de koreografier som verken i vissa fall skrevs till.
Lördag 4 maj
Duo Jonny Axelsson slagverk och Ivo Nilsson trombon
Axelsson & Nilsson-duo framför musik som tillkommit i samband med deras turnéer i österled till bla. Mongoliet, Ukraina och Uzbekistan. ”Pendulum” komponerade den ukrainske tonsättaren Alexsander Shchetynsky efter att duon gästspelade vid festivalen Two Days and Two Nights i Odessa 2002. I ”Un voyageur” har tonsättaren Farangis Nurulla Khoja från Tadjikistan hämtat inspiration från romanen ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino som hon komponerade för duon 2018. Avslutningsvis presenterar dom var sitt eget verk som framförs i form av ett flätverk.
Söndag 9 juni
Ivonne Fuchs, Jonny Axelsson, Eva Ström, Ylva Q Arkvik, Paulina Sundin
Jag såg ett träd
Sångcykeln ”Jag såg ett träd” är baserad på dikter ur Eva Ströms senaste diktsamling med samma namn och framförs för första gången i sin helhet på Khimaira
Verket är skrivet för mezzosopran, slagverk och elektroakustisk musik (EAM) av tonsättarna Ylva Q Arkvik och Paulina Sundin som båda avlagt en doktorsexamen (PhD) i England. Arkvik och Sundin började kompositionsutbildningen på KMH samtidigt år 1993 och har de senaste åren börjat komponera tillsammans.
Denna sångcykel består av fem tonsatta dikter som framförs av mezzosopranen Ivonne Fuchs och slagverkaren Jonny Axelsson. Författaren Eva Ström medverkar och läser en sjätte dikt.
Missa inte detta uruppförande!