arkiv 2019

KHIMAIRA

projektplats

Sofiagatan 1


Söndagen 28 april 2019

Dubbelpianister

Harald Svensson och Arne Forsén är två profiler inom svensk jazz och fri improvisation som i Khimairas källare med dess tvenne flyglar för första gången möts i samspel. Kvällen bjuder både på solo och duospel, i en bred palett av musikaliska äventyr.

Pianisten och kompositören Harald Svensson kan beskrivas som ”Avantgardist i själen, med hjärta i barocken, 1900-talets konstmusik och den fria improvisationen.”

  Sedan debuten med jazzgruppen EGBA och med trombonisten Eje Thelin i mitten av 70-talet är han etablerad som en av landets ledande improvisatörer på sitt instrument. Han har spelat funk med Nils Landgren och reggae med Peps Blodsband, ackompanjerat körer, spelmän, vissångare och operasångare.

  Ledare för musikgrupperna Priming Orchestra, SSS (Staffan Svensson, Isabel Sörling, Harald Svensson), Trio HaraNinAnna (Harald Svensson, Nina de Heney, Anna Lund)

  Kompositör till ett flertal dansföreställningar för dansaren och koreografen Carmen Olsson.

Har komponerat jazz- och körmusik samt beställningsverket Hue för slagverksensemblen Kroumata.

 

Arne Forsén är en musiker med en sällsynt spännvidd i sitt konstnärskap och har sedan tidigt 80-tal haft en egen profil inom jazz och fri improvisation. I gruppen BRUS TRIO utmanades jazzens konventioner och gruppen samarbetade med svenska och internationella storheter som Roscoe Mitchell, John Thcicai, Roland Keijer och Pia Olby. Den fria improvisationen lockade och ledde fram till turnéer med bland annat Paul Lovens, Phil Minton och Harri Sjöström.

  En annan sida hos Forsén är intresset för svensk folkmusik och han har spelat med svenska traditionella spelmän och sångerskor. För någon månad sedan släpptes hans soloalbum ”Visa från Dorotea” med fokus på folkmusik. DN skrev förtjust: "Visst är det svårt att undvika referenser till klassiska "Jazz på svenska", men Forsén viker med den mästerliga "Visa från Dorotea" ändå av på en alldeles egen stig. (...) Jag tänker det tar ett liv att uppnå känsligheten han har i fingrarna." (Magnus Säll, DN mars 2019)

  Forsén har även dykt ner i den västafrikanska mandinkamusiken i ett samarbete med koramästaren Jali Alagi MBye från Gambia, ett samarbete som fick ett plötsligt avslut p g a av MBye´s plötsliga bortgång i december förra året.

Söndagen 5 maj 2019

MUSIC IN DISORDER med Klas Nevrin, Ricard Österstam, Katt Hernandez, Vilhelm Bromander, Anna Lindal

Efter 3 år i forskningsprojektet "Music in Disorder" - om kollektiv improivsation - ger vi vår "första" konsert utanför projektet. Fem spelsugna och sammansvetsade musiker på grönbete!
Projektet finns presenterat på:
https://musicindisorder.se


Klas Nevrin keyboards
Ricard Österstam trummor
Katt Hernandez violin
Vilhelm Bromander kontrabas
Anna Lindal violin


Rhizom - En icke-hierarkisk struktur av begrepp som fortplantar sig i alla riktningar och inbjuder till en mångfald användningssätt, omfunktioneringar och ympningar." „
(Helena Mattsson och Sven-Olov Wallenstein ur "Deleuze och mångfaldens veck”)



Måndagen 13 maj

Ensemble MA, Aris Fioretos, Alexandra Zetterström Büchel - NELLY SACHS

Musik av Ivo Nilsson och Håkan Larsson. 

Ivo Nilsson                        "Matematik à la Satane" (2019 uruppf.)för röst och ensemble text ur ett brev av Nelly Sachs

 Aris Fioretos                     Reflektion

Håkan Larsson                "I den blå Kristallen" för flöjt och fiol (2003). 

Aris Fioretos                     Reflektion

Ivo Nilsson                       "Lunaria"  för sopran och ensemble (2008).

texter ur Kosmokomik av Italo Calvino   

Ensemble MA under ledning av Staffan Larson

Sopran: Alexandra Büchel

Flöjt: Peter Fridholm

Klarinett: Boa Pettersson

Piano: Love Derwinger

Violin: Eva Lindal

Cello: Chrichan Larson